Vai “superbotas” ir naudas vērtas? Tas ir atkarīgs no jūsu skriešanas līmeņa.
Jaunā pētījumā Nike Vaporfly “superbotas” tika salīdzinātas ar vienkāršākiem skriešanas apaviem, lai noskaidrotu, vai tās patiešām palīdz visu līmeņu skrējējiem pārvietoties ātrāk.
Skriešanas pasauli ir pārņēmuši tā sauktās “superbotas”, kas ir augsto tehnoloģiju skriešanas apavi, kas, kā apgalvo uzņēmumi, palīdz to valkātājiem skriet ātrāk. Profesionāļi un elites skrējēji saka, ka apavi ir palīdzējuši viņiem pārspēt rekordus, un amatieru maratonisti tos iegādājas cerībā uzlabot savus personiskos rekordus.
Vieni no tirgū pazīstamākajiem superapaviem, Nike Vaporfly līnija, kurus var pārdot par 250EUR vai vairāk. Tagad sporta zinātnieku komanda ir izstrādājusi pētījumu, kura mērķis bija atbildēt uz jautājumu: vai vidusmēra skrējējiem būtu jāsatraucas ar šiem apaviem?
"Lielākā daļa veikto pētījumu tika veikti ar cilvēkiem, kuri skrien maratonu ātrāk par trijām stundām, kas aptver tikai nelielu daļu no visiem skrējējiem," sacīja Dustin Joubert, pētījuma vadītājs. "Un tomēr šīs kurpes tiek tirgotas visiem."
Skriet ātri un lēni
Super apaviem parasti ir vieglas, saderīgas un ļoti elastīgas starpzoles putas ar izliektu, stingru plāksni, kas visbiežāk ir izgatavota no karbona šķiedrām, kas iestrādāta putās.
"Apavi tikai ar putām nav gluži super, un apavi tikai ar karbona plāksni arī nav super," sacīja pētījuma līdzautors Geoff Burns. "Kopā tie ir maģiski."
Vai vismaz tā tas izskatās. Nike finansētais pētījums, kas publicēts 2017. gadā, atklāja, ka 18 testētajiem skrējējiem šie apavi uzlaboja skriešanas ekonomiju — skābekļa daudzumu, kas nepieciešams noteiktas distances veikšanai — vidēji par 4 procentiem. Šajā pētījumā tika aplūkots skriešanas ātrums no 14 līdz 18 kilometriem stundā - vai skrējēji, kuri spēj skriet ar ātrumu no 4:17 līdz 3:20 minūtēm kilometrā.
Neatkarīgā pētījumā, ko 2022. gadā publicēja Joubert, tika salīdzināti dažādu zīmolu superbotas un konstatēts, ka Nike Vaporfly apavi skriešanas ekonomiju uzlaboja par aptuveni 2,7 procentiem, skrienot ar ātrumu 16 kilometri stundā, salīdzinot ar kontroles botām.
Taču Joubert, kinezioloģijas docents St. Edvard’s universitātē Ostinā, pamatojoties uz gadījuma izpēti, ko viņš veica pats uz sevīm, izvirzīja hipotēzi, ka, skrienot ar lēnāku ātrumu, superbotas nesniedz tik lielu ieguvumu.
Jaunajā pētījumā pētnieki testēja 16 skrējējus - astoņas sievietes un astoņus vīriešus - daudz lēnākā tempā nekā tas tika darīts iepriekšējos pētījumos. Šie skrējēji pārvietojās ar ātrumu 12 kilometri stundā (5:00min/km) un 10 kilometri stundā (6:00min/km).
Tāpat kā iepriekšējos pētījumos galvenā uzmanība tika pievērsta skriešanas ekonomijai. Burns, ASV Olimpiskās un Paralimpiskās komitejas fiziologs un Michigan universitātes kinezioloģijas docents, raksturo skriešanas ekonomiju kā "ļoti līdzīgu degvielas ekonomijai jūsu automašīnā".
Skrējēji veica četru 5 minūšu atkārtojumu testu uz skrejceliņa, pārvietojoties ar ātrumu 10 km stundā, kam sekoja līdzīgs atkārtojums ar ātrumu 12 km stundā. Starp katru 5 minūšu testu bija 5 minūšu pārtraukums.
Subjekti valkāja vai nu aptuveni 250 eiro vērtās Nike ZoomX Vaporfly Next% 2, kas pārstāvēja superbotu “klubiņu”, vai aptuveni 90 eiro vērtās ASICS Hyper Speed, kas kalpoja kā kontroles apavi, kas pārstāvēja tradicionālāku sacīkšu apavus. Katrs skrējējs skrēja divreiz ar katru apavu, veicot vairākus atkārtojumus abos tempos.
Pētnieki atklāja, ka subjekti uzlaboja savu skriešanas ekonomiju tikai par nelielu daļu — tas liek domāt, ka ieguvumi no superbotas ir lielāki, ja jūs skrienat ātrāk. Pētījumā skrējēji, kuri skrēja ar ātrumu 6:00min/km, uzlaboja savu skriešanas ekonomiju vidēji par 0,9 procentiem, savukārt 5:00min/km tempā skrienošajiem rādītāji uzlabojās par 1,6 procentiem.
Joubert arī norādīja, ka pieciem no subjektiem, valkājot superbotas, veicās sliktāk. Viņu skriešanas ekonomija bija sliktāka skrienot Vaporfly apavos pie ātruma 10 kilometri stundā.
Nike neatbildēja uz komentāru pieprasījumu. Washington Post sazinājās ar ASICS America pārstāvi, kurš sacīja, ka uzņēmums nevēlas komentēt neatkarīgu pētījumu.
Burns izteica pieņēmumu, ka vidusmēra skrējēji, skrienot lēnāk, nevar maksimāli izmantot putu priekšrocības. "Jo ātrāk jūs skrienat, jo lielāks spēks tiek likts cauri apaviem," sacīja Burns. "Ar lēnāku ātrumu jūs to vairs pilnībā nesaspiežat un neizmantojat visu potenciālu — tiešā un pārnestā nozīmē — tā enerģiju."
Viņš arī atzīmēja, ka izliektā karbona šķiedras plāksne, kas iestrādāta apavu putās, var nesniegt tādas pašas priekšrocības, skrienot lēnāk. "Šai plāksnei var būt arī atkarība no ātruma," sacīja Burns. Iespējams, ka stingrā plāksne var negatīvi ietekmēt lēnāku skrējēju, viņš izteicās: "Jums ir jābūt zināmam ātruma sliekšņa līmenim, lai nesanāktu darboties pret karbona plāksni vai nebūtu “cīņa” ar to.”
Burns piebilda, ka viens no pētījuma ierobežojumiem ir tas, ka visi skrējēji bija ar līdzīgiem antropometriskajiem rādītājiem. Iespējams, ka dažāda svara skrējēji var radīt atšķirīgus rezultātus.
Gan Joubert, gan Burns teica, ka viņi uzskata, ka šī pētījuma rezultāti būtu attiecināmi arī uz citu zīmolu superbotām.
"Ja jums nepatīk šīs botas, vai tieši otrādi -tās jums patīk, tas negarantē nekādus ieguvums," sacīja Joubert.
Superbotu potenciāls psiholoģiskais stimuls
Wouter Hoogkamer, kurš veica Nike finansēto 2017. gada pētījumu, jauno pētījumu nodēvēja par “ļoti labi izpildītu”, taču sacīja, ka rezultāti viņam šķiet “nedaudz pārsteidzoši”. Viņš teica, ka ASICS kontroles apavi varēja ietekmēt rezultātus. Hoogkamera pētījumā tika izmantoti citi testa kontroles apavi.
"Es domāju, ka pie šiem lēnākiem ātrumiem kontroles apavi varētu būt piemēroti," sacīja Hoogkamer, Masačūsetsas Universitātes kinezioloģijas docents, kurš nebija iesaistīts nesenajā pētījumā. “Tātad, tas nebūt nenozīmē, ka Vaporfly apavi nav tik labi; vairāk ir tas, ka kontroles apavi labi darbojas, ja neskrienat tik ātri.”
Lisa Levin, Amerikas Road Runners Club sertificēta skriešanas trenere, sacīja, ka viņa saviem klientiem liek piemeklēt savus skriešanas apavus specializētā skriešanas apavu veikalā un ka vissvarīgākais ir, lai apavi atbilstu skrējēja biomehānikai. Svarīgs ir arī komforts.
"Jo, ja jūs gūstat savainojumus vai apavi jums rada sāpju sajūtas, vai vienkārši nav piemēroti jums, tas noteikti nepadarīs jūs ātrāku," viņa sacīja.
Lisa piebilda, ka dažreiz atrašanās superbotās var dot skrējējiem psiholoģisku stimulu.
"Es negribētu teikt: "Šie apavi ir tikai ātriem cilvēkiem." Tie ir ļoti elitāri," viņa teica. "Taču atkal, mēs kā treneri rūpējamies par to, lai jūs vienkārši neielēktu apavos, par kuriem nav zināms vai tie būs atbilstoši jūsu biomehānikai.”
Joubert sacīja, ka atklājumi papildina mūsu izpratni par apavu lomu skriešanas sniegumā, un tiem nevajadzētu atturēt lēnākus skrējējus no to izmēģināšanas. Dažiem skrējējiem, tas varētu būt tā vērts, arī par aptuveni 1 līdz 1,5 procentiem uzlabot savu skriešanas ekonomiju.
"Ietekme joprojām ir nozīmīga," viņš teica. "Es domāju, ka jums jārēķinās, ka tie nesniegs tik pat lielu labumu kā daudziem citiem cilvēkiem, kuri skrien ar lielāku ātrumu, taču, ja jums ir nauda un jūs meklējat sev sacensību apavus, un jums patīk sajūtas šajos apavos, es domāju, ka jūs noteikti iegūsiet no tā kādu labumu.”*